23 آذر 1394 - 12:12
شناسه خبر: 3538
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
رییس انجمن آرد سازان ایران :
هزینه های تولید در پخت سنتی ؛ نان را گران کرد
رییس انجمن آرد سازان ایران : عامل گرانی نان در ایران هزینه های تولید در پخت سنتی است .
به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ، نان نخستین غذای انسان است که از دیرباز تاکنون همچنان دارای ارزش و اعتبار در سبد غذایی خانوارها می باشد، از این رو توجه به تولید و توزیع صحیح آن اهمیت بسزایی در سلامت غذایی جامعه دارد . همواره تولید نان در کشور ما به صورت سنتی بوده است اما امروزه در کنار نان سنتی شاهد پخت نان صنعتی نیز هستیم که توجه به آن می تواند تولید را دگرگون سازد و در قیمت گذاری این محصول استراتژیک نیز موثر باشد .
سهم 35 درصدی آرد در قیمت نان
محمد رضا مرتضوی رییس انجمن آرد سازان ایران، در ارتباط با سهم قیمت آرد از قیمت تمام شده نان در کشور اظهار کرد : بسته به اینکه نان به صورت سنتی تولید شود یا صنعتی ، سهم آرد از کل قیمت نان چیزی حدود 35 تا 37 درصد است . اما باید توجه داشت نانی که با آرد دولتی تهیه شود به احتمال زیاد ضایعات و دورریز بیشتری هم دارد که توجه به این امر بسیار مهم و ضروری است .
مرتضوی در ارتباط با صادرات نان های ایرانی گفت : نان های سنتی ما پتانسیل خوبی برای فروش در کشورهای مختلف جهان دارند . مثلاً اگر نان سنگک را در نظر بگیریم ، این نان می تواند به صورت نیم پز در اروپا فروش داشته باشد و آنجا پخته شود . مشابه همین کاری که در غرب با نان های toast انجام می شود . در حال حاضر ترکیه یکی از نان های سنتی اش را که شباهت زیادی به نان لواش ایرانی دارد به اروپا صادر می کند که به شکل های مختلف قابل استفادهمی باشد ، مثلا برای پخت سمبوسه . و این نشانگر این است که نان ایرانی قابلیت های فراوانی دارد .
وی در ارتباط با چالش های تولید نان های صنعتی در ایران بیان کرد : تولید نان صنعتی در کشور ما چند مشکل بنیادی دارد که باعث شده تولید آن در ایران گران تمام شود . خود این گران تمام شدن تولید شاید حتی اصلی ترین مشکل باشد . در دولت قبل که تولید نان های صنعتی کلید خورد، عده ای به قصد سود جویی ماشین آلاتی را وارد کردند که قیمت شان بالاتر از قیمت های نرمال بود و این مسئله را می توان یکی از مشکلات این عرصه دانست .
هزینه های تولید ؛ 20 درصد بالاتر از میانگین جهانی است!
رییس انجمن آرد سازان ایران مشکل بنیادی دوم را به توزیع نان در ایران ارتباط می دهد به گفته وی شیوه های توزیع در کشور ما ، کاملاً سنتی اند و این فقط هم به نان برنمی گردد. 25 تا 40 درصد از قیمت نان در مغازه ها ،مربوط به هزینه های تولید است که می توان آن را به آسانی هم اصلاح کرد . قیمت همه کالا ها در فروشگاه های زنجیره ای ارزان تر از مغازه های دربانی محله هاست و دلیل آن هم واضح است ، چرا که در فروشگاههای بزرگ مشکل توزیع حل شده است . در فروشگاه های زنجیره ای ،فاصله قیمت کارخانه تا قیمیتی که کالا به دست مصرف کننده می رسد حداکثر 15 درصد است ، در حالی که در مغازه های محلی این عدد به 40 درصد هم می رسد خیلی کلی هم اگر بخواهیم بگوییم ،مشکل اصلی که گریبان صنعت تولید نان در کشور و حتی بقیه صنایع ما را گرفته و باعث شده تولید در ایران گران تمام شود . وجود قوانین دست و پا گیر و سیستم های ناکارآمد مالی است که اجازه بال و پر گرفتن به تجارت و اقتصاد را در ایران نمی دهد . ما در ایران نه مشکل سخت افزاری داریم و نه مشکلی که قابل حل نباشد . اما هزینه های تولید ما چیزی حدود 20 درصد بالاتر از میانگین جهانی است .